Sart-lez-Spa

Vrijdag 29 september

Na het feestje van gisteravond, zaten er vanochtend heel wat kinderen met kleine oogjes aan het ontbijt. Het 'wakker worden' duurde net iets langer dan de vorige dagen. Gelukkig waren er pistoletjes...

Tegen 10u moesten de kamers leeg zijn, de handen uit de mouwen, inpakken en de valiezen, reiszakken en trolleys naar beneden zeulen.
Nadien hadden we nog even de tijd om vrij te spelen, armbandjes of te voetballen. Voor Brecht was dit jammer genoeg niet de beste keuze, want na een ongelukkige val eindigden zijn bosklassen iets vroeger dan voorzien.
Na een bezoek aan ziekenhuis Imelda, bleek het toch nog goed mee te vallen.

Om 12u allen aan tafel voor ons laatste middagmaal en dan de bus op richting Bonheiden, waar mama's, papa's, oma's en opa's al ongeduldig stonden te wachten.

De week zit er op, maar ze zal nog lang in onze herinneringen blijven...

Donderdag 28 september

Vanochtend hebben we heel wat kinderen moeten wekken om 7u45... De vermoeidheid begint zijn sporen achter te laten.
Na het ontbijt stapten we de bus op richting Remouchamps, waar een gids met een eigenaardig accent ons door de grotten leidde.

Onderweg keken we naar een film, 'She's the man'. Weliswaar in afleveringen want we hadden regelmatig stops. Voor het middageten reden we naar het Domain de  Bérinzenne waar we lekkere barbecue gepresenteerd kregen. De locatie was zonder meer idyllisch te noemen.

Voor we naar de mijnen van Blégny werden gebracht, passeerden we nog even langs de stuwdam van de Gileppe. Even in werkelijkheid bekijken over wat we in de klas geleerd hebben.

Voor onze laatste bestemming van de dag doken we een halve eeuw terug in de tijd. Het harde labeur in de mijnen, maakte wel indruk op de kinderen. Een ex-mijnwerker van de Limburgse mijnen vertelde er ons over zijn ervaringen en het leven als mijnwerker.

En dan weer met de bus terug naar La Sapinière, waar we net op tijd aan kwamen voor het avondeten.
Daarna starten de voorbereidingen voor de fuif en het werd er eentje waar veel gedanst en veel plezier gemaakt is. De bosklassen zijn meer dan geslaagd!

Morgen nog de kamers uitmesten en de koffers inpakken. En dan zit het er weer op. Gelukkig volgt er een weekend om uit te rusten, dit zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten...

Woensdag 27 september

Voor vandaag werd er regen voorspeld, maar omdat we zo'n sympathieke bende zijn, hadden de weergoden zich bedacht. Het resultaat, een hele dag zon en 20 graden!
Na het ontbijt maakten we drie groepen die via een doorschuifsysteem drie activiteiten voorgeschoteld kregen: Pleinspelen, Oriëntatielopen en Mountainbiking.

Na het middageten, rijst met kalkoen en curry met groentjes, even rust op de kamer. Af en toe de boog ontspannen kan zeker geen kwaad.
Na de middagrust stonden er keuzeactiviteiten op het programma: vriendschapsbandjes maken, onze pet pimpen, voetballen, de ezel des huizes uitdagen, ...

Rond 15u trokken we onze laarzen aan om dammen te bouwen in de Hogne. Proefondervindelijk leren: als je een dam bouwt, stijgt het waterniveau aan de bovenzijde van de dam. Conclusie: laarzen lijken te krimpen bij het bouwen van dammen ...

We klotsten terug naar La Sapinière, een nat spoor achterlatend, waar stapels croque monsieurs op ons wachtten. Met een gevuld buikje doken we nog snel de douche in want na alle fysieke activiteiten, was het tijd om ons verstand en geheugen aan te spreken. We speelden 'De slimste mens', op maat van 11-12-jarigen. Eric Van Looy en Philippe Geubels waren ook van de partij.
Uiteindelijk kropen we, na ons dagelijks verhaaltje, ons bedje in.

Dinsdag 26 september

Enkele vroege vogels wilden het kraaien van de haan blijkbaar niet afwachten vanochtend. Het resultaat was dat de meeste kinderen om 6u40 al wakker waren. De hongerige buikjes moesten echter nog wachten tot het ontbijt dat pas om 8u geserveerd wordt.

Daarna maakten we ons klaar voor een lange dag naar de Hoge Venen. Met de bus reden we eerst naar de Signal de Botrange, het hoogste punt van België.

Na een korte stop reden we verder naar Mont-Rigi, waar onze lange tocht begon. Twee gidsen vertelden ons eerst uitgebreid over de venen, de planten en de dieren die er leven en leiden ons nadien naar de Baraque Michel. Hier kregen we lekkere soep en ons lunchpakket.

Met vernieuwde energie stapten we dan verder over de venen richting Hogne. Onderweg namen we regelmatig de tijd om te luisteren naar de verhalen van de gidsen over het gevaar van de venen, de herten die er leven, een verloofd koppel dat is omgekomen in de sneeuw en zo veel meer.

Een kleine drie uur later kwamen we aan bij de Hogne, waar we ons vieruurtje naar binnen werkten. Vanaf hier volgden we dit mooie riviertje langs een kronkelend paadje, om een half uurtje later een brugje over te steken en richting La Sapinière te stappen.

De vermoeidheid werd van ons afgespoeld met een douche, sommigen voor het avondeten, anderen er na. Hiervan hebben we geen foto's ...
De dag werd afgesloten met Mariawood Movies! De animatiefilm van Pixar, Brave, was een succes en met de laatste energiestoot sleepten we onszelf naar onze bedjes op de tweede verdieping.
Zzzzzz !

Maandag 25 september

Rond 10u45 zijn we aangekomen op de parking  van La Sapinière, ons hotel voor deze week.
Hier zijn de hoofdrolspelers:

Onze kamers bevinden zich op de 2 verdieping en een lift is er hier niet, dus was het zeulen met de valiezen.

Na het uitpakken en kamers in orde brengen, was het tijd om te eten. En wat kregen we voorgeschoteld? Frietjes met kip en appelmoes! Een stevige maaltijd vóór een stevige wandeling, want daarna reden we met de bus naar Vert-Buisson, de start van de Ninglinspo. Een mooie, uitdagende tocht in een prachtige omgeving.

Nadien stapten we weer even de bus op om in Coo naar de watervallen te gaan kijken. Toch wel indrukwekkend zo'n massa water ...

Juf, gaan we niet naar PlopsaCoo? Nee mannen, we moeten terug naar ons hotel voor het avondeten ... Jammer hé. Een andere keer.

De borden spaghetti werden vlot naar binnen gewerkt, blijkbaar moesten de energievoorraden opnieuw aangevuld worden. Of was het de Ardense lucht die zorgde voor een goede eetlust?

Nadien nog even een kaartje of briefje schrijven naar het thuisfront en dan de 'Pillampentocht'.
Iedereen in fluo gehuld en gewapend met zak- of koplamp, gingen we op stap. Na een uurtje in het donker kwamen we moe maar voldaan weer in La Sapinière aan.

We sloten de dag af met een voorleesmomentje in pyjama, voor we ons bedje in kropen.

Wordt vervolgd ...

Zaterdag 23 en zondag 24 september

Het is zover, tijd om ons valies, reistas of wat dan ook klaar te maken voor iets waar we al een tijdje naar uitkijken, ... DE BOSKLASSEN.

Lijstje nakijken, van alles klaarleggen, nog eens het lijstje bekijken, nog vlug naar de winkel om wat ontbrekende zaken te kopen, een laatste check en alles inpakken.

Nu nog zenuwachtig afwachten tot maandag ...

Wij kijken er al vast naar uit, jullie ook?